×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۲۳ آذر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 13 December , 2024

به وقت خبر _چابهار که «نگین توسعه شرق ایران» نام گرفته روز پنجشنبه با بمبگذاری مورد حمله قرار گرفت. با وجود تحریم‌های همه‌جانبه آمریکا علیه ایران، چابهار می‌تواند یکی از تنفس‌گاه‌های تجاری و اقتصادی برای ایران به شمار آید.

حمله کنندگان نیز این موضوع را خوب فهمیده‌اند و احتمالا در پی ناامن سازی این منطقه‌ هستند. منطقه‌ای که به دلیل اهمیت تجاری و اقتصادی و دسترسی به آب‌های آزاد برای ایران و همسایگان ایران بسیار مهم است. ایران نیز در سال‌های اخیر اعتبار ویژه‌ای برای تجهیز بندر «شهید بهشتی» چابهار اختصاص داده است.

چابهار جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که هنوز چندان در معرض توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار نگرفته است.

مسیر دسترسی به اقیانوس هند

چابهار یکی از شهرهای جنوبی استان سیستان و بلوچستان ایران و تنها بندر اقیانوسی این کشور است که در کرانهٔ دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد. لنگرگاه آن قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد و از مناطق آزاد بازرگانی ایران است.

چابهار در سال‌های اخیر از منظر اقتصادی و روابط تجاری با کشورهای همسایه دور و نزدیک برای ایران مهم شده است. به همین خاطر در افتتاح فاز نخست بندر «شهید بهشتی» چابهار هم حسن روحانی، رییس جمهوری ایران و هم عباس آخوندی، وزیر مسکن و شهرسازی وقت حاضر شدند.

گلوگاه تجاری با وجود تحریم‌ها

اما چرا چابهار مورد حمله قرار گرفت؟ یکی از دلایل آن می تواند این باشد که بندر «شهید بهشتی» چابهار از تحریم‌های آمریکا جان سالم به‌در برده است.

چابهار بندری استراتژیک در استان سیستان و بلوچستان است و برای هند، افغانستان، پاکستان و کشورهای آسیای میانه اهمیت ویژه اقتصادی دارد.

ایران نیز از مسیر چابهار به بازارهای شرق آسیا با دو میلیون نفر، آسیای میانه، قفقاز و جنوب آفریقا دسترسی دارد.

چابهار، گوادر، دبی، تنگه باب‌المندب و ساحل آفریقا در دریای سرخ نام‌هایی است که سرنوشت اقتصاد خاورمیانه و بخشی از تجارت جهانی به آن‌ها گره خورده است.

مرز دریایی

احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان درباره اهمیت مرزهای آبی استان گفته «دسترسی به اقیانوس فرصت بسیار طلایی است که بسیاری از کشورها حتی آرزوی داشتن ۱۰ کیلومتر از این مرز را دارند در حالی که در این استان نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر ساحل داریم که فرصت بی بدیلی برای استان است.»

در حال حاضر یک کشتی با ظرفیت ۸۵ هزار تن و محموله‌های ۷۰ هزار تنی غلات و کالای در بندر چابهار پهلوگیری کرده است. اگرچه امیدهای اقتصادی به چابهار زیاد است اما ۶۳ درصد جمعیت چابهار در حاشیه شهر و سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند. رونق اقتصادی چابهار می‌تواند در آینده به بهبود این وضعیت کمک کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.