×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024

به گزارش به وقت خبر _ جلسه شورای شهرستان رشت عصر روز دوشنبه ۲۰ شهریورماه با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان برگزار شد.

 

در ابتدای این جلسه، مجید عزیزی با اشاره به اینکه شهرستان رشت و استان گیلان دارای ظرفیت بسیاری در حوزه گردشگری و صنایع دستی است، اظهار کرد: با توجه به اینکه جمع حاضر در این جلسه عصاره‌ای از شوراهای شهرستان رشت هستند، مدیران و مسئولان استانی و شهری می‌توانند با تبادل نظر این جمع و دریافت مشکلات و مسائل مربوط در مسیر توسعه استان گام‌های موثری بردارند.

 

رئیس شورای شهرستان رشت با اشاره به اینکه نوار ساحلی شهرستان رشت در محرومیت است، بیان کرد: عدم هماهنگی دستگاه ه‌ای دولتی باعث سوءاستفاده برخی از بومیان آن منطقه می‌شود، به طور مثال ورودی‌هایی را برای خود در نظر می‌گیرند.

 

عزیزی با تاکید بر اینکه گیلان و شهرستان رشت دارای منابع طبیعی و خدادادی است که منجر به گردشگرپذیری آن شده، بیان کرد: علاوه بر این نعمت‌های خدادادی، در حوزه های فرهنگی و صنایع دستی نیز گیلان و رشت دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که می‌توان به ثبت شهر خلاق خوراک رشت و تلاش برای ثبت جهانی شهر رشت به عنوان شهر خلاق صنایع دستی اشاره کرد.

 

وی به توجه بالای گردشگران نسبت به ابنیه‌ تاریخی شهر رشت اشاره کرد و گفت: محله ساغریسازان دارای ابنیه‌ تاریخی بسیاری است که با مرمت و بازسازی آن می‌توان گذری تاریخی ایجاد شود و جذب گردشگر داشته باشیم.

 

رئیس شورای شهرستان رشت با تاکید بر لزوم استفاده از استارتاپ‌ها برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری، اظهار کرد: با پیوند مدرنیته و سنت، مناطق گردشگری را به مسافران معرفی کنیم.

 

برای مرمت و بازسازی بناهای تاریخی گیلان بخش خصوصی ورود کند

 

در ادامه جلسه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه قدمت گیلان ۲۳۰هزار سال است، اظهار کرد: این استان جزء اولین استان‌هایی است که محل سکونت در آن ثبت شده است.

 

ولی جهانی افزود: در مجموع گیلان ۵ هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی دارد و ۱۲۳۵ اثر تاریخی ثبت شده است و رتبه ۴ کشوری در آثار تاریخی را دارد.

 

وی با اشاره به اینکه موزه میراث روستایی بعد از انقلاب ساخته شده یک گیلان کوچک است، افزود: در شهر رشت بالغ بر ۵۰۰ هکتار بافت تاریخی داریم و محلات قدیمی در این شهر وجود دارد که برای مرمت ۳۴ بنا از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کردیم.

 

جهانی با تاکید بر اینکه  مالکین موظف شده اند تا در بافت تاریخی بر اساس قوانین میراث فرهنگی ساخت و ساز انجام دهند، بیان کرد: پرونده ثبت ملی سبزه میدان، خیابان امام خمینی، خیابان سعدی و خیابان شریعتی در وزارتخانه در حال بررسی است.

 

وی با اشاره به اینکه کل اعتبارات امسال اداره کل میراث فرهنگی استان ۳۴ میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: این میزان اعتبار برای مرمت و بازسازی ابنیه‌ تاریخی کافی نیست.

 

جهانی با بیان اینکه در حال حاضر برای مرمت خانه نصرت رحمانی ۸ میلیارد تومان اختصاص داده شده، گفت:  اما باید برای مرمت و بازسازی بناهای تاریخی گیلان بخش خصوصی ورود کنند.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از اختصاص ۵۰۰ میلیون برای سردر مسجد جامع لشت نشاء خبر داد و گفت: پیگیر هستیم که این اعتبار بیشتر شود.

 

وی ادامه داد: سرمایه‌گذار داریم و باید شورا و شهرداری‌ها طرح بدهند و بر اساس آن اقدامات انجام شود.

 

نوار ساحلی حداقل امکانات را هم ندارد

 

محمد صادقی عضو شورای شهر لشت نشاء نیز با بیان اینکه گویا در حریم‌ها و ابنیه‌ تاریخی هیچگونه ضوابطی وجود ندارد، اظهار کرد: معیارهای تاریخی و اسلامی در ساخت و سازها رعایت نمی‌شود و از میراث‌فرهنگی می‌خواهیم که اطلاع‌رسانی لازم را انجام داده و اطلاعات لازم را در دسترس شوراها قرار دهد.

 

عضو شورای شهرستان رشت با تاکید بر اینکه اعتبارات مرمت و بازسازی برای غرب و شرق استان یکی باشد و عدالت در پرداخت‌ها انجام شود، تصریح کرد: در حوزه گردشگری نوار ساحلی لشت و نشاء و خشکبیجار هیچ گونه امکانات گردشگری در این ۴۰ سال دیده نشده است.

 

صادقی گفت: حداقل‌ امکانات نیز وجود ندارد، توزیع عادلانه منابع باعث می‌شود که مردم امیدوار و دلگرم شوند.

 

عزت‌الله حسین‌پور در ادامه این جلسه اظهار کرد: روستاهای بخش مرکزی می‌تواند گردشگرپذبر باشند و انتظار داریم که امکانات ویژه‌ای برای این روستاها در نظر بگیرند.

 

عضو شورای سقالکسار بیان کرد: بسیاری از مردم برای بوم‌گردی امکانات اولیه که زمین باشد را دارند ولی متاسفانه دچار بروکراسی اداری می‌شوند.

 

مصطفی عباس دوست عضو شورای فخرآباد لشت نشا در ادامه جلسه گفت: زیباکنار را همه می‌شناسند در حالی که شهرهای منتهی به این منطقه شناسایی نشده است.

 

وی اظهار کرد: ۲۰ کیلومتر بین لشت نشاء و خشکبیجار وجود دارد که گردشگران شاهد یک حلبی آباد هستند و تا الان طرح مطالعاتی گردشگری در این زمینه نداشتیم.

 

عباس دوست با بیان اینکه هیچگونه بازار صنایع دستی در این مسیر دیده نشده، اظهار کرد: برای ساخت بوم‌گردی به زمین‌ها تغییر کاربری داده نمی‌شود و باعث می‌شود که زمین‌ها فروخته شود و حمایت‌هایی در این باره انجام نشده در حالی که در استان مازندران بوم گردی وجود دارد اما گیلان چنین چیزی نیست.

 

وی گفت: در شهر رشت به غیر از پیاده راه فرهنگی جاذبه گردشگری نیست و تبلیغات در مورد ابنیه‌ تاریخی رشت صورت نگرفته است.

 

ابراهیم‌زاده، عضو شورای شهر کوچصفهان در ادامه گفت: در حوزه صنایع دستی اشتیاق از گردشگری دیده شده است. میراث فرهنگی گذشته ما است در مورد کوچصفهان پل قدیمی مرغانه پل آمادگی برای مرمت و نگهداری آن داریم و امیدواریم میراث در این زمینه به ما کمک کند.

 

حسن دوستی عضو شورای پیربازار در این جلسه با بیان اینکه پیربازار شهر تاریخی است، بیان کرد: متاسفانه آثار تاریخی پیربازار حفظ و حراست نشده است.

 

حمید صفری عضو شورای شهر خشکبیجار خواستار همکاری همه دستگاه ها در حوزه گردشگری شد و گفت: هنوز در بحث توالت‌ها و زباله مانده‌ایم و هر کجا که دست گذاشتیم خرابی به بار آمد.

 

وی اظهار کرد: خدماتی صورت نگرفته است و گردشگر خارجی اگر بیاید هیچ خدماتی نمی‌توانیم به او بدهیم.

 

صفری بیان کرد: ۱۵ کیلومتر ساحل داریم اما خشکبیجار بخش محروم استان گیلان است، در حالی که با همان ۱۵ کیلومتر می توانیم از محرومیت خارج شویم اما متاسفانه فعل خواستن در بین مسئولان نیست

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.