×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 22 October , 2024

به وقت خبر بهگزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب دا)؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، صبح امروز ، در همایش استانی” سلامت بانوان ایران و روز جهانی پوکی استخوان” که در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی دانشگاه برگزار شد، گفت: بانوان نیمی از جمعیت جهان و کشور را تشکیل می دهند. دکتر محمد عباسی، یادآور شد: عدم توجه به زنان ، عملا” حیات جامعه را دچار آسیب می کند و بی شک برای ادامه حیات، باید به گروه زنان توجه کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به نقش های فردی، محوری و اجتماعی زنان ، تصریح کرد: طی سال های اخیر، بیشتر شدن نقش اجتماعی زنان و بانوان در عرصه های مختلف جامعه، فرصت ها و تهدیدهایی را برای آنها ایجاد کرده است. وی، پویش هفته ملی سلامت بانوان ایران را در سال جاری ” حرکت برای سلامت زنان ” عنوان کرد و اطلاع رسانی و حساس سازی گروه های مختلف جامعه را در خصوص اولویت دادن به سلامت زنان، از اهداف پویش ملی سلامت بانوان ایران ذکر کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه مصرف دخانیات، سیگار، تنباکو، الکل ، اضافه وزن و چاقی و کم تحرکی را از عوامل خطر و تهدید کننده سلامت زنان عنوان کرد و گفت: در این خصوص به علت توجه زیاد زنان به سلامت خود نسبت به مردان، مرگ و میر کمتری را شاهد هستیم. اما با جهانی شدن زندگی ماشینی و تاثیرات آن، در طی چند سال آینده تفاوت جنسیتی کمتری بین مردان و زنان شاهد خواهیم بود . دکتر عباسی آموزش ورزش و تحرک فیزیکی را به عنوان شاه کلید سلامتی برای بانوان ذکر کرد و ابراز امیدواری کرد نتایج همایش امروز برای ارتقا سلامت جامعه مفید و مثمر و ثمر باشد. 

در ادامه معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه نیز با اشاره به مفهوم سبک زندگی، گفت: سبک زندگی متکی بر این ایده است که افراد به طور معمول الگوی قابل تشخیصی از رفتار را در زندگی روزانه خود به نمایش می گذارند. دکتر علی نقی کریمی اظهار داشت: سبک زندگی سالم راهی برای زندگی سالم است، که در تعامل بین ویژگی های فردی، روابط اجتماعی و شرایط محیط زندگی افراد تعیین می شود.

وی رژیم غذایی نامطلوب، فشارخون بالا، چاقی، تحرک ناکافی، سیگار، دیابت ، آلودگی هوا، کلسترول بالا، خطرات شغلی، مصرف مواد مخدر را ده عامل خطر اول در ایران عنوان کرد و افزود: امروزه تحرک بدنی باید مثل یک برنامه غذایی در برنامه های روزمراه ما گنجانده شود.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان نیز ضمن تشریح منشور شورای عالی انقلاب فرهنگی در حقوق شهروندی، اولین حقوق شهروندی را حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی عنوان کرد و گفت: طبق ماده یک حقوق شهروندی، شهروندان از حق حیات برخوردارند. این حق را نمی‌توان از آن‌ها سلب کرد مگر به‌ موجب قانون. فاطمه رفیعی در ادامه یادآور شد: طبق ماده دوم این منشور شهروندان باید از حق زندگی شایسته و لوازم آن همچون آب بهداشتی، غذای مناسب، ارتقای سلامت، بهداشت محیط، درمان مناسب، دسترسی به دارو، تجهیزات، کالاها و خدمات پزشکی، درمانی و بهداشتی منطبق با معیارهای دانش روز و استانداردهای ملّی، شرایط محیط زیستی سالم و مطلوب برای ادامه زندگی برخوردار باشند.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه حقوقی سلامت زنان، اظهار داشت: حق زنان است که از برنامه‌ها و تسهیلات بهداشتی و درمانی مناسب ، آموزش و مشاوره‌های مناسب برای تأمین سلامت جسمی و روانی در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی در مراحل مختلف زندگی به‌خصوص دوران بارداری، زایمان، پس از زایمان و در شرایط بیماری، فقر یا معلولیت، برخوردار باشند.

در ادامه مطالب جامعی در خصوص برنامه های پیشگیرانه و تشخیص زودهنگام بیماری های شایع در زنان، پیشگیری از رفتارهای پرخطر در زنان، پیشگیری از پوکی استخوان ، زنان مدیران تغذیه در خانواده از مزرعه تا سفره به ترتیب توسط دکتر حاجی هادی – متخصص زنان و زایمان، دکتر فلاحی _ دکترای روان شناسی بالینی، دکتر شناور- فوق تخصص روماتولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه و دکتر مهدوی روشن – سرپرست اداره نظارت بر فرآورده های غذایی و آرایشی ، بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیان شد.

همایش استانی ” سلامت بانوان ایران و روز جهانی پوکی استخوان” صبح امروز با حضور معاون بهداشتی دانشگاه ، مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان و جمعی از مسوولان استانی و دانشگاهی در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد. ۲۴  لغایت ۳۰ مهرماه به عنوان هفته ملی سلامت بانوان نامگذاری شده است./ص

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.