×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 20 September , 2024

فرهام زاهد عضو شورای اسلامی شهر رشت نسبت به برخورد با گروهی که در حال نواختن موسیقی در پیاده راه فرهنگی رشت بودند واکنش نشان داد.

به وقت خبر_ یادداشت وی به شرح زیر است؛
در دادگاه های کلیسایی بدون وحدت رویه با افراد برخورد می شد
بروز چنین رفتاری از سوی هر شخصی محکوم است

با مهر و بخششی که در دین و نزد پیامبرمان دیده شده ، فرزندان رشت را به آغوش جامعه برگردانیم

بر دلم گرد ستم هاست خدایا مپسند
که مکدر شود آیینه مهر آیینم حافظ
شب گذشته تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که از برخورد خشن و خودسر عده ای با سه جوان که مشغول اجرای موسیقی زنده در پیاده راه فرهنگی شهر رشت بودند حکایت داشت. در روزگاری که بر مردم کشور و شهرم سخت می گذرد و بسیاری قصد دارند تا مردم را در داخل کشور ناامید کنند وظیفه خود می دانم تا با اتکا و دینی که مردم این شهر بر گردنم نهادند چند نکته را به صورت مختصر بیان کنم و در اولین جلسه علنی شورای شهر رشت نسبت به وقایع شکل گرفته اعلام موضع نمایم.
یکم: در دوران دادگاه‌های کلیسایی به صورت خشن و بدون هرگونه وحدت رویه‌ای مبادرت به صدور حکم و اجرای مجازات می کردند. یکی از اصول اولیه و مسلّم حقوق جزایی که شرع مقدس اسلام برآن تصریح نموده، اصل قانونی بودن جرایم و مجازات ها است و بیان این مفهوم به این معناست که هیچ مجازاتی بدون وجود قانون قابل تصور نیست. با توجه بر اینکه این سه جوان از شب شهادت امام حسن عسگری(ع) آگاه نبودند چنین برخوردی بدون حضور قانون ، نزد هیچ دین و انسانی پذیرفته نیست. اکنون پس از سال ها تلاش توسط فقه های اسلام در نشان دادن چهره رحمانی از دین اسلام، رفتارهای ایچنینی موجب خدشه به زحمات آنان و قانون قضایی کشور خواهد شد.
منظور از اصل قانونی بودن جرایم و مجازات ها به طور فشرده این است که: ‌
۱ – هیچ عملی جرم نیست مگر آنکه قبلاً از طرف قانونگذار تعریف شده باشد. ‌
۲ – هیچ مجازاتی ممکن نیست مورد حکم قرار گیرد مگر آنکه قبلاً از طرف قانونگذار برای همان جرم وضع شده باشد. ‌
۳- هیچ محکمه‌ای صالح برای رسیدگی به جرمی نیست مگر آنکه قانون، صلاحیت آن محکمه را برای رسیدگی به آن جرم به رسمیت شناخته باشد.
۴- هیچ حکمی از محکمه صالح علیه متهمی صادر نخواهد شد مگر پس از رسیدگی ومحاکمه، آن هم با شرایط پیش بینی شده در قانون.

دوم: تضعیف ساختار های اجتماعی به اسم امر به معروف و نهی از منکر و توسل به خشونت برای اجرای قانون یکی از نتایج فردگرایی؛ هم در قانون ،هم در دین، هم در اجتماع معاصر است . امام خمینی (ره) در ارتباط با خشونت در امر به معروف و نهی از منکر چنین می گوید: باید همه بیدار شویم همه توجه کنیم، هم اصلاح کنیم خودمان را. که خدای نخواسته تخلّف نکنیم و هم توجه کنیم به این که اگر یکی تخلف کرد جلویش را بگیریم نه با داد و دعوا، بلکه با ملایمت این جمله حضرت امام(ره) نمونه ی خوبی برای تغییر رفتار بسیاری در جامعه است.
سوم: بروز چنین رفتاری با سه تن از فرزندان این شهر و کشور در مقابل چشمان شهروندان رشتی از سوی هر فردی محکوم است. با تشکر از زحمات پرسنل محترم نیروی انتظامی و شهرداری رشت، قانون به اشخاص و نهاد هایی که نقش مجری را دارند این اجازه را نداده که خودسر برای افراد حکم صادر کنند و دست به چنین خشونتی بزنند.
چهارم: به عنوان عضو شورای اسلامی شهر رشت تلاش خواهم کرد تا از حق سه شهروند رشتی دفاع نمایم و به کمک دوستانم در شورا ساز و کاری را با هماهنگی دیگر دستگاه ها به وجود آوریم تا دیگر چهره شهر رشت را با اعمال مان سیاه نکنیم.
پنجم : از تمام دستگاه های نظارتی و قضایی در استان خواهش می کنم تا فرزندان این کشور را با مهر و بخششی که نمونه ی آن در دین و اعمال پیامبرمان دیده شده است به آغوش جامعه برگردانند زیرا آنها سرمایه های شهر هستند و باید از فرصتی برای حفظ آنان استفاده شود. همچنین انتظار می رود با افراد یا فرد متخلفی که با رفتار خود بذر خشونت و اختلاف را در جامعه پاشاند، برخورد شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.