×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 19 September , 2024

اعتبار اربعین امام حسین (ع‌) از قدیم الایام میان شیعیان و در تقویم تاریخی‌ وفاداران به امام حسین (ع‌) شناخته شده بوده است‌. این سنت تا به امروز در سرتاسر سرزمین شیعه و بخصوص درعراق با قوت پا برجاست‌. شاهدیم که میلیونها شیعه در این روز برای عرض ادب به سالار شهدا جمع می شوند.

در چهلم شهادت امام حسین(ع) که اهل بیتش عصر غربت و اسارت را طی می کردند، می بایست توجه اذهان شیعیان به این مسئله تقویت شود و در یاد و ذکر شیعیان سراسر دنیا بماند.

زیارت پیاده، نشانه روشنی از دوستی به خاندان پاک پیامبر(ص) دارد زیرا زمینه‌ای مناسب برای اطاعت از آنان فراهم می‌کند. این امرتجدید پیمانی محکم با این انوار مقدس است. مفهوم حدیث شریف «أفضل الاعمال أحمزها» این است که وقتی کاری عبادت باشد، هر چه سخت‌تر و با رنج بیشتر انجام شود، ارزش و فضیلت بیشتری خواهد داشت.

یاد غربت و ظلومیت اهل بیت(ع) پیام شهیدان کربلا است نتیجه ای که این پیام حیات بخش، نجات و مبارزه در برابر تباهی، آزادگی و جان فشاندن برای تجسد یافتن مبانی پاک در جامعه اسلامی؛ از ثمرات این زیارت هاست.

این روزها کربلا حال و هوای خاصی دارد. تشکیل بزرگترین اجتماع جهان در کربلا نشان از اهمیت اربعین برای شیعیان جهان دارد.

این اهمیت باعث شده تا افراد زیادی عاشقانه برای خدمت به کربلا بیایند تا با ارائه خدمات بتوانند با ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان دهند.

یکی از این افراد محمد تجدد است. یکی از هنرمندان به نام گیلان که سه سال متوالی نمایش مولای عشق را در کربلا اجرا کرده است. تجدد درباره حضورش در کربلا می گوید: نمایش مولای عشق برای اولین بار ۵ سال پیش در رشت اجرا شد و پس از استقبال از این نمایش با افتخار در کربلا به نمایش عموم در آمد و اکنون برای سومین سال پیاپی در عمود ۱۳۹۲ و در موکب شهرداری رشت اجرا می شود.

وی هدف از اجرای این نمایش را انجام تکلیف خدمت عنوان کرد و اظهار داشت؛ هنرمندان حاضر در کربلا با روایت صحنه شهادت حضرت عباس، علی اصغر و امام حسین (ع) خواسته اند تا سهمی در ماجرای بزرگ اربعین داشته باشند. این هنرمندان بدون اینکه هیچ وجهی از نهادی دریافت کنند تنها به عشق امام حسین در کربلا حاضر شده اند. اگر اجرای نمایش در سال های اول از روی علاقه بوده در این سال ها تبدیل به وظیفه شده است.

به سراغ رئیس اداره فرهنگی هنری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت می رویم. بهاری سومین سال متوالی است که در کربلا حضوری فعال و چشمگیر دارد.

وی امسال به عنوان مسئول کمیته ارتباطات ستاد اربعین شهرداری رشت به کربلا اعزام شده است. بهاری همواره در این سه سال علاوه بر وظایف محوله پای ثابت انجام امور بوده است و از انجام امور غیر مرتبط نیز استقبال می کند. مسئول کمیته ارتباطات ستاد اربعین شهرداری رشت درباره حضور داوطلبانه اش در کربلا می گوید: به اعتقاد بزرگان دین، اربعین نمایش الگوها و ارزش ها است. به عقیده بنده نوکری زایرین ابا عبدالله با ارزش است اما متاسفانه شیعه در سطح جهان مظلوم واقع شده است.

وی ادامه می دهد: ما وظیفه داریم که فرهنگ تشیع و رویدادهای تاریخی اسلام را به نسل های بعدی منتقل کنیم. اعضای ستاد اربعین شهرداری رشت از چندین ماه قبل از اربعین برای خدمت به زوار برنامه ریزی کردند و حتی در اوقات غیر اداری بدون گرفتن کوچکترین وجه مالی و مادی پای کار بوده اند.

بهاری افزود: امسال با توجه به بحران مالی شهرداری رشت و اوضاع اقتصادی کشور در حالیکه عزیمت کاروان خدام العتره شعرداری رشت به کربلا در هاله ای از ابهام قرار داشت اما همه چیز دست به دست داد تا علی رغم تمامی موانع یکبار دیگر برای سیدالشهدا و زائرینش خادمی کنیم‌. این جریانات نشان داد که وقتی آقا امام حسین (ع) شخص یا گروهی را طلب کند هیچ چیزی نمی تواند مانع حضورش در کربلا شود.

مسئول کمیته ارتباطات ستاد اربعین شهرداری رشت ادامه داد: هر سال هنگام ورود به کربلا از خود بیخود می شوم و با نوکری ابا عبدالله به خودم میبالم. به نظرم با خدمت هر چند قلیل به زوار در کربلا خودمان را بیمه سید الشهدا می کنیم که ثمرات آن در زندگی شخصی و اجتماعی محسوس است.

وی در پایان گفت: مهم تر از درسهای واقعه عاشورا، عبرتهای عاشوراست و یکی از راههای اظهار دوستی به حضرت اباعبدالله زیارت از راه نزدیک و دور است و بر این باورم انسان عاشق سیدالشهدا همیشه باید حسینی باشد و بماند تا در این مسیر اقیانوس عشق بی انتها پایدار بماند.

زندگیم را مدیون عترت هستم/ ارائه خدمت به زوار سبب آرامش می شود.

حسن همتای یکی دیگر از اعضای کاروان خدام العترت شهرداری رشت می باشد که اولین زیارت اربعین را تجربه می کند. وی از کارمندان اداره بهداشت شهرستان رشت است که به عنوان نیروی فعال در حوزه بهداشت به این کاروان پیوسته است. فعالیت های همتای در حوزه بهداشت و ارائه خدمات اولیه پزشکی به خادمین و زوار است.

وی درباره چگونگی حضورش در کربلا میگوید: با وجود عشقی که به مردم و کارم دارم و به عشق امام حسین (ع) مرخصی گرفتم تا در این روزها که بزرگترین اجتماع جهان شکل می گیرد در کربلای معلی باشم.

وی درباره هدفش برای حضور در کربلا گفت: بنده عاشق ائمه اطهار بوده و زندگیم را مدیون عترت و ائمه هستم و ارائه خدمت به زوار سبب آرامش بنده می شود. هدف اصلی تیم ما خدمت به زائرین و در کنار آن زیارت است. ما خدماتمان را با جان و دل ارائه می دهیم و هیچ چیزی باعث خستگی و یا مانع فعالیت ما نمی شود.

همتای وظایف تیم بهداشت را اینگونه تشریح کرد: کنترل آب و مواد غذایی خادمین عترت، ضد عفونی کردن سرویس های بهداشتی،کلر زنی مخازن آب، سم پاشی و کنترل حشرات و جوندگان موذی، کنترل زباله های پراکنده شده در اطراف موکب با کمک نیروهای خادم شهرداری رشت، کنترل فشار و تست قند خون برای خادمین و زوار، ارائه خدمات بهداشتی مانند ماسک، ماسک های فیلتر دار، ژل ضد عفونی کننده از وظایف تیم بهداشت است.

وی ارائه بروشورهای آموزشی برای رعایت بهداشت و حفظ سلامت خادمین نام برد و گفت: خدمات بیسیک پزشکی مانند گرفتن فشار خون و تست خون برای زوار در جایگاه تعبیه شده در موکب انجام می شود و بیماران در صورت ضرورت به درمانگاه های هلال احمر ایران مستقر در کربلا معرفی می شوند.

وی افزود: این فعالیت ها به صورت مستمر و به صورت شبانه روزی تا اربعین ادامه خواهد داشت.

علی فاخته از آتش نشانان شهر باران جز ۶ آتش نشان اعزامی به کربلا است.

فاخته می گوید: هر سال برای اربعین حسینی میلیون ها نفر از سراسر دنیا جهت زیارت به کربلا می آیند. مظلومیت امام و اسارت خانواده و اتفاقات بعد از اسارت با دل هر آدمی بازی می کند. زندگی امام حسین پر از درس است و بنده دوست دارم به نوعی سهمی در این سیر داشته باشم.

فاخته ادامه می دهد: واقعا خوشحالم که در این ایام در کربلا هستیم و به زوار امام حسین (ع) حضرت عباس و شهدای کربلا در حد وسع و تجهیزات خدمت می کنیم که البته این کمک بسیار ناچیز بوده و اصلا قابل ذکر نیست.

وی افزود: چند سالی بود که دوست داشتم به کربلا بیایم اما شرایطش مهیا نمی شد اما امسال مقدماتش ایجاد و این سعادت نصیبم شد تا به زوار خدمت کنم. احساس می کنم مامور شدم تا به زوار خدمات بدهم.

وی درباره فعالیت های آتش نشانان در کربلا اظهار داشت: توزیع کپسول اطفای حریق، آموزش امداد و نجات و ایمنی به خدام العترت و مواکب اطراف برای پیشگیری از حریق از خدمات آتش نشانان در کربلاست.

رفع گرفتگی عضلات، مداوای سرما خوردگی و آسیب های جزیی با توجه به گذراندن دوره اقدامات اولیه و راهنمایی به مراکز درمانی از دیگر فعالیت های آتش نشانان است.

فاخته همچنین به استقرار یک دستگاه خودروی آتش نشانی در ورودی کربلا اشاره کرد و گفت: دستگاه های خاموش کننده مانند Aftبرای حریق های احتمالی به کربلا منتقل شده است.

فاخته در پایان گفت: آرزو دارم تا زمانی که زنده هستم امام زمان ظهور نماید و بنده نیز به عنوان سرباز کنار ایشان باشم.

جنس غم امام حسین (ع) فرق می کند.

پیمان ذاتی رئیس ناحیه سه منطقه یک شهرداری رشت مسئول کمیته پشتیبانی ستاد اربعین شهرداری رشت پای ثابت کاروان خدام العترت در سال های اخیر بوده است.

مسئول کمیته پشتیبانی ستاد اربعین شهرداری رشت درباره دلائل حضورش در کربلا اظهار داشت:

وقتی از کودکی هیئتی باشید و برای امام حسین و حضرت عباس عزاداری کنید در اولین فرصت خودتان را به کربلا می رسانید. بنده در سن سی سالگی با خانواده به کربلا برای زیارت آمدم. اما بعد از ان زیارت همواره دلتنگ بوده ام.

از قدیم گفته اند عشق امام حسین خاص و متفاوت است. وقتی بعد از ۱۴۰۰ سال برای اربعین یک امام این همه جمعیت به کربلا می آیند دارای حکمتی است که ما از درک آن عاجزیم.

در کربلا هیچوقت خسته نمی شوید و کافی است هنگام احساس خستگی نگاهی به معابر کربلا و سیل افراد مشتاق کنید که به حرم می روند آنوقت انگیزه و انرژی جدیدی دریافت می کنید.

وی درباره کمیته پشتیبانی ستاد اربعین شهرداری رشت اظهار داشت: این کمیته شامل تیم جوشکاری، بنایی، لوله کشی، برقکاری، آشپزی است.

ذاتی ادامه داد: اعضای کمیته پشتیبانی یک هفته زودتر به کربلا اعزام شدند و خیمه های کاروان خدام العترت را پس از چهار شبانه روز تلاش بر روی زمین بایری احداث کردند که متاسفانه بر اثر سیل ویران شد اما با تلاش همین افراد مجددا خیمه ها با تلاش شبانه روزی در مدت کوتاهی برپا شد.

وی افزود: این گروه بدون دریافت کمترین مبلغی یکماه قبل از اربعین شروع به ساخت سازه های پیش ساخته مانند سرویس های بهداشتی، حمام و… کردند. بارگیری در رشت و تحویل در کربلای اقلام مورد نیاز کمیته ها از دیگر اقدامات کمیته پشتیبانی بوده است.

مسئول کمیته پشتیبانی ستاد اربعین شهرداری رشت اظهار داشت: ساخت نانوایی و آشپزخانه نیز از جمله اقدامات گروه پشتیبانی بوده است به طوری که موکب شهرداری رشت تنها موکبی است که در آن نان بربری پخت می شود که علاوه بر تامین نان کاروان خدام العترت، نان تعدادی از ایستگاه های صلواتی را تامین می کند.

با ساخت آشپزخانه علاوه بر تامین غذای کاروان، تعدادی غذا برای زوار توزیع می شود که این تعداد از امروز به هزار پرس رسیده است.

وی در پایان گفت: چند سالی است که موج عجیب جمعیت که بالغ بر بیست میلیون محاسبه می شود برای اربعین در کربلا حضور می یابند. این سیل جمعیت نیاز به خدمات دارند. در سال های گذشته بررسی کردیم که شهرداری رشت نیز مانند کلانشهرهای دیگر دارای پتانسیل کمک به زوار است و می تواند کمک حال باشد بنابراین با موافقت شهردار وقت مقدمات ارائه خدمات به زوار و نوکری امام حسین مهیا شد. با تجربه کسب شده در این چند سال، خدمات ارائه شده سال به سال بهتر شده و می شود که امیدوارم بتوانیم با ارائه خدمات با کیفیت تر قدمی کوچک در خدمت رسانی برای این اجتماع بزرگ برداریم.

به سراغ حسین شهرستانی می رویم رییس دفتر حقوقی شهرداری رشت که به عنوان کمک آشپز در موکب شهرداری رشت مشغول خدمت رسانی به زوار و خادمین است.

وی می گوید: آرزوی بسیاری از مسلمانان زیارت امام حسین (ع) است مخصوصا کسانی مثل من که از کودکی در هیات ها بزرگ شدیم و چادر مشکی مادرانمون هیات میزدیم.

در چنین شرایطی که از طفولیت عاشق سید الشهدا باشید و به شما بگویند برای زیارت و خدمت به زائرین به کربلا بروید با کمال افتخار و نهایت اشتیاق از آن استقبال می کنید.

وی درباره دلیل حضور چندباره اش در کربلا گفت: اولین بار سال ۹۵ برای زیارت و نوکری به کربلا آمدم. وقتی عاشق خداوند و امام حسین باشید و به عشقتان برسید جدایی برایتان دشوار خواهد بود و همواره بیتاب زیارت و وصال خواهید بود.

وی درباره وظایف محوله خود در ستاد اربعین گفت: بنده به عنوان خادم عترت به کربلا آمده ام و هر کاری که کمک حال زوار و خدام باشد انجام می دهم از جارو تا پخت و پز.

شهرستانی ادامه داد: در موکب شهرداری رشت در روز سه وعده غذای گرم برای خدام العترت و همچنین زوار آماده می شود.

وی در پایان گفت: حس و حالی که دارم واقعا قابل توصیف نیست. بسیار خوشحالم که در این روزها توفیق یافتم به عنوان خادم در کربلا حضور داشته باشم و امیدوارم مورد قبول قرار گیرد.

 

بصیر رضائیان یکی دیگر از اعضای کاروان اعزامی شهرداری رشت در کربلاست.

وی درباره حس و حالش در کربلای معلی گفت: از کودکی عضو هیات قائم آل محمد مسجد قاسمیه بودم و عاشق امام حسین(ع).

اما واقعا فکر نمی کردم بتوانم در محضر سیدالشهدا حاضر شوم. پس از پا گذاشتن در کربلا چنان شوق و اشتیاقی در من شکل گرفت که ناخوداگاه اشک از چشمانم جاری شد.

قطعا در سال های بعد تمام سعی خود را برای حضور در کربلا به عنوان خادم می کنم و امیدوارم طلبیده شوم.

وی درباره هدفش از سفر به کربلا گفت: بنده برای خادمی امام حسین عازم کربلا شدم تا شاید بتوانم در این گردهمایی بزرگ نقشی هر چند کوچک ایفا کنم.

منصور حسین زاده یکی از پاکبانان شهرداری رشت است که برای اولین بار حضور در کربلای معلی را تجربه می کند.

حسین زاده درباره احساسش می گوید: باورم نمی شود که در این روزها در کربلا هستم. آرزو داشتم که بتوانم به زیارت سیدالشهدا بیایم. چندین بار قصد کربلا کردم اما قسمت نشد اما امسال شانس همراهم شد.

وی درباره وظیفه اش در کربلا گفت: افتخار می کنم که نظافت و پاکیزگی شهر کربلا و بسیار خوشحالم.

وقتی مشغول نظافت در کربلا هستم نه خستگی احساس می کنم و نه گرما و سرما و با هر خسته نباشید زوار انگیزه مضاعفی در من ایجاد می شود. حسین زاده در پایان گفت: خیلی از مسلمانان آرزو دارند که برای زیارت به کربلا بیایند امیدوارم که این توفیق نصیبشان شود.

 

محمود مهدی زاده برادر شهید از نگهبانان منطقه ناحیه سه که جز نیروهای خدمات شهر کاروان خدام العتره است و اولین سفر کربلا را تجربه می کند.

مهدی زاده می گوید: آرزو داشتم که توفیق زیارت امام حسین (ع) نصیبم شود و بتوانم زیر پای زائرین را جارو کنم.

وی ادامه داد: شوق و اشتیاقی که نسبت به سید الشهدا داریم و عشق به آقا باعث می شود تا با افتخار به زائران خدمت کنیم.

مهدی زاده در پایان اظهار داشت: فرزندانم آرزو دارند که خادم امام حسین (ع) شوم امیدوارم مجددا طلبیده شوم تا بتوانم برای ایشان خدمت کنم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.