×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 20 September , 2024

به وقت خبر _ محمد عباسی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در همایش “سلامت روان” که به مناسبت هفته بهداشت روان ( ۱۸ الی ۲۴ مهرماه) در رشت برگزار شد، اظهار داشت:دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص سلامت روان و پرداختن به آن با مشکل مواجه است این در حالی است که ارائه خدمات بهداشت و روان می بایست در جامعه نهادینه شود.

وی با اشاره به اهداف کشوری سلامت روان تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت افزود:ارائه خدمات اساسی بهداشت روان برای همه ، ارائه خدمات بهداشت روان متناسب با ساختار فرهنگی و اجتماعی جامعه ، تشویق مشارکت جامعه در گسترش خدمات بهداشت ، افزایش آگاهی مردم از مهارت های بهداشت روان ، گسترش برنامه های مناسب برای ارائه خدمات بهداشت روان به افراد آسیب دیده از جنگ و مهاجرت ، ساده سازی مفاهیم تخصصی برای کارکنان حوزه سلامت ، اهداف و استراتژی ی قبل از اجرای طرح تحول سلامت تا سال ۱۳۹۲ بوده که با همان شکل اولیه و تمرکز بر بیماریابی در مراکز بهداشت روستایی و خانه های بهداشت اجرا می شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان خاطرنشان کرد:به ازای هر ۵۰ هزار نفر در استان گیلان تنها یک نفر کارشناس سلامت روان ارائه خدمات می دهد در حالیکه ۲۰ درصد جمعیت استان گیلان معادل ۵۰۰ هزار نفر اختلال جدی روانی دارند و نیازمند درمان هستند.

وی تصریح کرد:اگرچه بیماری های روانپزشکی جزء بیماری های غیرواگیر محسوب می شود اما مسری هستند زیرا عدم رسیدگی به بیماری این افراد برای دیگر افراد نیزمشکل ایجاد می کند.

 عباسی یادآورشد:متاسفانه بعد از اجرای طرح تحول سلامت دانشگاه علوم پزشکی استان نتوانست از منابع در راستای جذب نیرودر حوزه سلامت روان استفاده کند ، بدین جهت برای اجرای برنامه های سلامت روان باید از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در استان استفاده شود.

وی تاکید کرد:بمنظور بهبود ارائه خدمات در حوزه سلامت روان با توجه به کمبود نیروی دانشگاه علوم پزشکی در این بخش،  می بایست با همکاری استانداری ، بهزیستی ، سازمان های مردم نهاد و … گام های مثبتی در این راستا برداشته شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به سخت بودن اخذ مجوز مراکز مشاوره در استان اذعان داشت:با توجه به نیاز ۵۰۰ هزار نفر در استان جهت دریافت خدمات سلامت روان ، می بایست جهت راه اندازی و اعطای مجوز مراکز مشاوره ، در استاندارد ها تخفیف باشد و نظارت ها بیشتر شود.

وی  احساس ارزشمندی و مفید بودن ، رضایتمندی از خویشتن ، توانایی همدلی با دیگران را از مهمترین نشانه های سلامت روان عنوان کرد و افزود:مناسب ترین زمان آموزش و توانمندسازی در حوزه سلامت روان ؛ دوران کودکی ، نوجوانی و جوانی در خانه ، مدرسه و دانشگاه است.

عباسی با بیان اینکه نوجوانان و جوانان مهم ترین گروه هدف کاربران دیجیتال و فضای مجازی هستند ، خاطرنشان کرد:آشنا شدن والدین و بزرگسالان با ابزارهای الکترونیک فضاهای مجازی یکی از راه های کمک به نوجوانان در حوزه سلامت روان است.

وی متذکر شد:توسعه آموزش های همگانی در خصوص سلامت روان و ترغیب افراد جامعه جهت مراجعه به مراکز مشاوره در هنگام وقوع مشکل از عوامل تاثیرگذاردر سلامت روان افراد و پیشرفت در جامعه است.    

 

لیجار

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.