×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 20 September , 2024

به وقت خبر _ سید ضیاءالدین میرحسینی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ ۲۸۸ نفر از اساتید دانشگاه‌‌های سراسر کشور در لیست دانشمندان برتر جهانی قرار دارند که ۳ نفر از این اساتید هیئت علمی متعلق به دانشگاه گیلان هستند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان عنوان کرد:‌ یکی از شاخص‌های مورد استفاده برای سنجش توسعه یافتگی یک کشور نرخ رشد علمی است که برای تعیین میزان و درصد دقیق آن بسیاری از مؤسسات علمی و معتبر جهان هر ساله ارزیابی‌های لازم را در این زمینه انجام می‌دهند.

میرحسینی با بیان اینکه ایران از سال ۱۳۷۵ شتاب خوبی در عرصه علمی پیدا کرد ابراز داشت:‌ طبق ارزیابی‌های انجام شده مؤسسات برتر جهانی در سال ۲۰۱۷ کشور ایران با یک رشد فزاینده و سریع در بین ۲۵ کشور برتر علمی جهان در رده ۲۵ قرار داشت.

وی درصد تولید علم در دنیا را ۸٫۹ درصد اعلام کرد و اظهار داشت:‌ در ابتدای پیروزی انقلاب تعداد مقالات علمی ثبت شده ما در حدود ۴۳۰ عنوان بود که این آمار در سال ۷۵ به ۸۴۰ مقاله و مستندات علمی و در سال گذشته به بیش از ۵۴ هزار و ۳۰۰ مقاله علمی رسید.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان با بیان اینکه کیفیت مقالات علمی ایران مطلوب است افزود:‌ کشور ایران با یک رشد پرشتاب در ده ساله اخیر رتبه ۱۶ را در بین تولیدات علمی در دنیا دارد و در زمینه کیفیت منابع نیز بر اساس تعداد ارجاعات هفدهم جهانی قرار دارد.

میرحسینی تلاش برای ارتقاء سطح کیفی مقالات تولید شده را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت:‌ ایجاد ثروت عمومی درجامعه،‌ ایجاد اشتغالزایی، درآمدهای پایدار در حوزه‌های مختلف و پیشرفت اقتصادی و صنعتی از جمله فواید تولید مقالات برتر علمی در جهان است.

وی با بیان اینکه برای تولیدات کمی و کیفی مناسب باید زمینه ها فراهم شود تصریح کرد: تجهیزات دانشگاهی مناسب، منابع علمی و اعضای هیئت علمی قوی باید در دانشگاه مهیا باشند تا محققان بتوانند تحقیقی قوی را تولید کنند و تولیدات علمی ما رشد صعودی داشته باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان توسعه شرکت‌های دانش بنیان را از مزیت‌های کشورمان خواند و بیان داشت:‌ طراحی و پژوهش‌ها باید به گونه‌ای باشد تا با یکسری اقدامات ویژه بتوانیم جایگاه خود در فناوری‌های نوین را بیشتر از گذشته ارتقاء دهیم.

میرحسینی از فعال بودن سه هزار و ۸۰۰۰ شرکت دانش بنیان در کشورمان خبر داد و تصریح کرد:‌ گردش مالی این شرکت‌های علمی در جهان بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود بنابراین باید در زمینه گسترش این مراکز علمی بیشتر تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه ایران در زمینه فناوری نانو تکنولوژی از کشورهای برتر جهان محسوب می‌شود عنوان کرد: نانو در‌ عرصه‌های شیمی، کشاورزی، نساجی و بسیاری از رشته‌‌های مختلف می‌تواند جایگاه کشورمان را در تولیدات علمی به نحو مطلوبی ارتقاء دهد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان با بیان اینکه بیش از نیمی از منابع انسانی تربیت شده کشورمان در حوزه علوم فنی و مهندسی هستند اظهار داشت:‌ در سال‌های اخیر رشد کشورمان در این حوزه کم بوده است که باید متولیان امر علت وقوع آن را آسیب‌شناسی کنند.

وی برنامه‌ریزی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری نانو را مهم ارزیابی کرد و بیان داشت:‌ ایران در میان سایر کشورهای مسلمان و کشورهای عضو گروه غیرمتعهدها جایگاه بسیار ویژه‌ای در این علوم دارد اما برای تثبیت این جایگاه باید حمایت‌های لازم انجام شود

 

تسنیم

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.