×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 20 September , 2024

بسمه تعالی
پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) یکی از بارزترین رخدادهای قرن بیستم به شمار می رود. انقلابی که در ابعاد گوناگون، منشاء پیامدهای بنیانی و شگرفی در سطح جهان گردید و علاوه بر آن که به انسان ها کرامت، به مسلمانان شوکت و به مؤ منان عزّت و عظمت بخشید، در ایران بر منافع بیگانگان خط بطلان کشید.
بی گمان، ویژگی ضد استعماری این انقلاب عظیم، راه هرگونه سوء استفاده بیگانگان از منافع ملی را سدّ کرد و عزم دشمنان را در از بین بردن اهداف ضد استعماری نظام اسلامی دوچندان نمود. طرح نقشه های جدید در جهت دست یازی به خاک، هویت، فرهنگ و منافع ملت، در دستور کار دشمنان قرار گرفت.
برای تصمیم گیری و چگونگی واکنش در برابر دشمن باید ابتدا او راشناخت، به اهدافش پی برد و روش های او را در ضربه زدن و رسیدن به اهدافش بازشناخت همچنان که باید نقاط ضعف و قوت او را مورد مطالعه قرار داد. اگر شناسایی دشمن خوب انجام نگیرد آثار منفی آن در مراحل تصمیم گیری و برخورد، خود را نشان می دهد. غفلت از دشمن شناسی و ندیدن تلاش های جبهه باطل به القاء نبود وجود دشمن از خطرناک ترین غفلت های جریان انقلابی می باشد.
مقام معظم رهبری(حفظه الله) ضمن تایید دشمن شناسی، به عنوان یک وظیفه مستمر می فرمایند: “ملت ایران به همان نسبت که دشمن، روشهای خود را در توطئه علیه ایران اسلامی پیچیده تر می کند، باید بر هوشیاری و آگاهی خود بیفزایند و با آمادگی معنوی، فکری، سیاسی و حفظ وحدت و اتصال و ارتباط با یکدیگر، چهره دشمن را در هر لباسی که هست، شناسایی کند”.
دشمن، مخالف رشد، کمال و سعادت انسان است و از راه های مختلف، «دشمنی» خود را ابراز می کند. به همین دلیل شناخت شیوه های دشمنیِ دشمن نیز اهمیت دارد.
دشمن، یا درونی است یا بیرونی، یا آشکار است یا پنهان، یا دشمنی خود را ابراز می کند یا مخفی می سازد، یا کوچک و کم اهمیت است، یا بزرگ و خطرناک، یا چهره دوست به خود می گیرد و یا با صراحت به میدان می آید. این است که شناخت دشمن و ویژگی های او نیز ضروری است.
بر اساس آموزه‏های قرآنی از اهداف اصلی و اساسی ادیان الهی، خصوصا دین مبین اسلام اولاً: مبارزه با شرک و بت‏پرستی و بدنبال آن بسط و گسترش توحید و خداپرستی در جوامع است، ثانیا: مبارزه با طواغیت و ظالمین و مستکبرین می‏باشد، خداوند در قرآن کریم از این واقعیت چنین گزارش میدهد:«وَ لَقَدْ بَعَثْنا فی‏ کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت‏…»«ما براى هر قومى پیامبرى فرستادیم تا (به مردم ابلاغ کند که) خداى واحد را بپرستید و از پرستش طاغوت دورى کنید.» انجام چنین رسالتی، موجب برانگیختن دشمنی همه کسانیکه منافع خود را با آن در تضاد و تنافی می‏‌بینند، است. لذا در طول تاریخ در مقابل دعوت انبیای الهی همواره مشرکان و بت ‏پرستان و طواغیت ایستادگی کرده و علیه آنان دست به مبارزه زده‏‌اند تا جایی که تعدادی از انبیاء و اولیاء الهی در این راه جان خویش را از دست داده‏‌اند.
برطبق این اصل همواره دین اسلام و نظام اسلامی دشمنانی بالفعل یا بالقوه، دارد، بنابراین ضروری است تا سردمداران امت اسلامی و همه آحاد مردم ، لحظه‏‌ای از دسیسه و کید دشمنان غافل نباشند و همواره مانند دیدبانی بصیر مخالفت مخالفین و دشمنی ‏آنان را رصد کند و به درستی بشناسد و به موقع عمل کند، حوادث ۱۳ آبان نمونه هایی از این دشمن شناسی ، بصیرت ، آگاهی و عمل به موقع است .
بررسی سه حادثه روز سیزده آبان که در حادثه اول در سال ۱۳۴۳ مربوط می شود به تبعید امام خمینی(ره) در پی اعتراض ایشان به لایحه کاپیتولاسیون یا همان مصونیت اتباع امریکایی در ایران ، حادثه دوم مربوط می شود به کشتار دانش آموزان و نوجوانان به دست رژیم آمریکاییِ پهلوی در سال ۵۷ و حادثه سوم که در سال ۱۳۵۸ رخ داد ، تسخیر لانه جاسوسی آمریکا است که به دست دانشجویان انقلابی که امام راحل از آن به انقلاب دوم تعبیر نمودند رخ داده است، این حوادث و دشمنی ها با ملت مظلوم ایران که نمایشگر چهره و هویت نظام طاغوت است ، علی رغم وقوع آن ها در برهه های مختلف تاریخی دارای ابعاد مشترک و قابل توجهی است که اندیشه دراین نقاط مشترک در زمان کنونی کشور لازم و ضروری است.
اول سردمداری و دخالت مستقیم آمریکا به عنوان هویت و چهره استکبار جهانی در هر سه حادثه ، دوم پیشتازی جوانان انقلابی ، مومن ، خودجوش و مسلمان به عنوان سردمداران این سه رخداد ضد استکباری و سوم خصومت مستمر آمریکا با ملت ایران که نشات گرفته ازخوی استکباری و ذات طاغوتی آن است که همچنان تداوم داشته است و در این مبارزه ۵۵ ساله لحظه ای از انواع دشمنی ها و خصومت های خود نکاسته است .
برسی عمیق این سه نقطه مشترک به راحتی کلید بسیاری از مشکلات موجود کشور و نقشه راه آینده را ترسیم می کند .
تقلیل جایگاه رفیع روز مبارزه با استکبار جهانی به یک راهپیمایی و چند سخنرانی جفایی است نابخشودنی در مقابل خون های با عظمتی که این یوم الله را به نمادی برای آزادگی ، حق طلبی تسلیم ناپذیری در مقابل طاغوت بدل کرده اند ، روز سیزده آبان به خودی خود با روزهای قبل و بعد تفاوتی ندارد ، اما یک نماد است ، یعنی یک رمزی در پشت سر خود ، معانی فراوانی در دل خود نهفته دارد ، این روز یک نماد است وعقبه ی وسیعی از مطالب مهم ، مسائل مهم ، مسائلی که به هیچ وجه تاریخی نیستند ، بلکه مسائل امروز ما به حساب می آیند .
راه حل مشکلات کشور در مذاکره و التماس به کشورهای خارجی و بیگانه نیست، راه حل مشکلات کشور در میدان دادن به جوانان غیور و انقلابی کشور برای فعال کردن ظرفیت های خاموش کشوراست.امروز جوانان باید هم چون حوادث ۱۳ آبان در خط مقدم حرکت ملت قرار گیرند ،
ملت ايران به قله هائى چشم دوخته است و به سمت آن قله ها دارد حركت ميكند. پیچیده شدن و همه جانبه شدن دشمنی ها نشان از حرکت صحیح مردم به سمت قله ها دارد ، بدون شک راه بسیار طولانی و پر پیچ و خم تر است ، نباید ساده اندیش و خوش خیال بود ، راه انقلاب بلند مدت است و ملت در حال پیمودن مسیر آن ، تا حركت نباشد، رسيدن به هدف ممكن نيست. با نشستن و آرزو كردن و خميازه كشيدن، نق زدن و نقد تو خالی بدون پیشنهاد عملی هيچ كس به هدف نميرسد؛ بايد پا در راه نهاد، با عزم راسخ پيش رفت. هیچ مشکلی در کشور نیست که با دستان پرتوان این ملت حل شد نی نباشد. دشمنان ملت ايران نیز امروز از هميشهى گذشتهى خودشان ضعيفترند، منفورند، دچار مشكلاتند؛ دچار مشكل اقتصادىاند، دچار مشكل سياسىاند، انواع و اقسام مشكلات را دارند. البته اين معنايش اين نيست كه خيالمان راحت شود، هميشه بايد به ياد داشته باشيد كه دشمن در كمين است، مواظب است . باید هوشیار بود و روش های جدید دشمن را شناخت . دشمن تمام همت خود را در خدشه دار کردن وحدت ملی و ایجاد تفرقه بین مسئولان و مردم بکار بسته است ، دشمن بدنبل آن است که عموم مردم را با نام های مختلف از هم جدا کند و میان آن ها دیوار بکشند ، بین جمعیت عظیم ملت ایران دیوارهای بلند قومی ، مذهبی ، حزبی ، سیاسی و بحث های مجادله آمیز بکشند و وحدت و یکپارچگی را محو سازند. مردم باید وحدت خود را حفظ کنند و ان شاء الله با ثمره وحدت و همدلی با بسیج مردم به ویژه جوانان برای احیای عزت کشور و بسیج مسئولین در راه خدمت ، مسئولان اجرایی کشور باید تمام توان خود را در رفع مشکلات مردم بکار بندد.
به تعبیر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) : علاج مشکلات کشور در گرو توکل به خداوند متعال و جوشیدن اراده و استقامت از درون ملت، عزم راسخ، ایستادگی، بصیرت، اعتماد به نفس قوی و ترویج روحیه انقلابی گری است.روحیه انقلابی گری به معنای داشتنِ شجاعت در اقدام و عمل، ابتکار ورزی برای بن بست شکنی، نترسیدن از دشمن و تسلیم نشدن در برابر او، امید به آینده و ایمان به وعده الهی است.
ان شاء الله

حسین رضاپور

پیام دبیر کل جمعیت اندیشه ورزان ایثارگر بصیر 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.