×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 22 October , 2024

به وقت خبر _ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب دا)؛ دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با تبریک ایام فرخنده ولادت پیامبر گرامی اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) و نیز روز بسیج مستضعفین،و اشاره به دستاورد های ارزشمند دانشگاه طی ماه اخیر، گفت: با تدوین برنامه راهبردی دانشگاه در سال ۹۵، توسعه خدمات الکترونیک در سرلوحه فعالیت ها، قرار گرفت به طوری که دانشگاه هم اکنون دارای دستاورد کشوری و منحصر در برخی از این حوزه ها می باشد. وی خاطرنشان کرد: دستیابی، پیشتازی و حرکت در مسیر دانشگاه نسل سوم، بدون اجرایی شدن برنامه راهبردی امکانپذیر نبود.

وی افزود: با توسعه همکاری بهداشت، IT و درمان، حرکت به سوی الکترونیک کردن فرایندها را در دستور کار قرار دادیم که ثمره آن شکل گیری موفق نظام ارجاع الکترونیک در استان بود. در این راستا، تمرکز گرایی در فرایندها و ارتقای سامانه مدیریت بیمارستانی(HIS)، نیز بستر مناسبی برای توسعه فرایندهای الکترونیک ایجاد کرد.

دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک، خاطر نشان کرد: در گیلان، سالانه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان صرف هزینه پزشک خانواده می شود که در این زمینه با شکل گیری نظام ارجاع و پوشش شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت، می توان شاهد به ثمر نشستن هزینه های وزارت بهداشت در این خصوص بود. در این راستا، با ساماندهی نظام ارجاع بازخوراند برنامه از ۱۵ درصد به ۳۵ درصد افزایش یافت، این درحالی است که بالاترین درصد بازخورد در استان های موفق ۱۲ درصد است.

وی با تصریح بر بهبود یافتن نظام سطح بندی و لایه بندی بهداشت در استان به عنوان زیرساخت در سال ۹۵، ادامه داد: در کل کشور۸۱ بیمارستان ۳۲ تختخوابی وجود دارد که ۷ بیمارستان آن در استان گیلان فعال است. در این زمینه، دانشگاه با استقرار برنامه راهبردی و قرار دادن بیمارستان های ۳۲ تخت خوابه در سطح و لایه یک نظام ارجاع، در سطح مناسبی قرار گرفت. هم اکنون، وزارت بهداشت نیز به این نتیجه رسید که بیمارستان های ۳۲ تختخوابه را در سطح یک بگذارد.

این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنان خود از اجرای نظام ارجاع تا پایان سال در همه شهرهای استان خبر داد و افزود: در حال حاضر نظام ارجاع در گیلان از سطح یک به دو و سه وجود دارد، در حالی که در سایر استان ها استقرار این برنامه از سطح دو فراتر نرفته است.

وی ادامه داد: استان های گیلان، گلستان و خراسان در سال ۹۵ جهت استقرار نظام ارجاع اقدام کردند اما گیلان از استقرار آن بازماند، استان های خراسان و گلستان در این زمینه با تکیه بر نرم افزار جدید، توانستند با چالش های موجود، این نظام را تا سطح دو اجرایی نمایند. گیلان، در تیرماه ۹۷ با استفاده از “سامانه سیب” استقرار برنامه را در دستور کار خود قرار داد و این امر قدرت علمیاتی را در این زمینه افزایش داد و موجب شد که استان ظرف ۵ ماه بتواند این برنامه را در ۶ شهر گیلان استقرار دهد، کاری از سال ۹۵ هیچ دانشگاهی موفق به انجام آن نشده بود. با استقرار نظام ارجاع الکترونیک، هزینه های وزارت بهداشت در حوزه پزشک خانواده به ثمر می نشیند و گیلان با استقرار موفق نظام ارجاع الکترونیک؛ توانست هدف دیرینه وزارت بهداشت را، محقق کند.

گفتنی است؛ هشتادمین جلسه شورای راهبردی دانشگاه ۷ صبح امروز با حضور مسوولان دانشگاه و صاحبان فرایند، در سالن اجلاس دفتر ریاست دانشگاه برگزار شد و طی آن، سنجه های هدف استراتژیک توسعه کارآفرینی و پژوهش های کاربردی و سلامت محور بررسی شد.

پی نوشت: استقرار نظام ارجاع الکترونیک در دانشگاه علوم پزشکی گیلان با مهندسی منطقه ای و با حضور مستقیم و میدانی رییس دانشگاه به انجام رسیده است، در این میان همکاری موثر پزشکان خانواده و مراکز بهداشتی حایز اهمیت به نظر می رسد. 

دانشگاه های نسل سوم با تولید علم، حرکت در مرزهای علم و دانش و محصولات خود شناخته می شوند و محصول این امر، کارآفرینی است. امروز، هر آن چه که دانشگاه علوم پزشکی گیلان با استقرار برنامه راهبردی ادعا کرده بود، یک به یک به مرحله اجرا می رسد. بی شک اکنون دانشگاه، در مسیر رو به رشد و توسعه قرار گرفته است که در این راه، رسیدن به افقی بالاتر امکان پذیر است

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.