×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 19 September , 2024

به وقت خبر _ به نقل از حرف تازه،بهنیا ثابت رفتار نوشت:دیدار ثابت قدم و قالیباف ؛ شهرداران پیشین رشت و تهران. اما برای آنان که ثابت قدم را بیشتر می شناسند این دیدار تنها یک عکس یادگاری و صمیمانه نبوده است. قالیباف این روزها در یک قدمی ریاست مجلس است و ثابت قدم یار دیرینه او و فردی با هوش و ذکاوت که اهل تلف کردن وقتش نیست. بنابراین باید گفت شهردار اسبق رشت از این ارتباط نزدیک با قالیباف نیز به دنبال درانداختن طرحی نو است! طرحی که شاید از مدتها قبل و همان زمان که حمایت های انتخاباتی خود را علنی کرد در ذهن داشت.

نام «ثابت قدم» در سال های اخیر با سرنوشت رشت پیوندی عجیب داشته است. صحبت از نام او که به میان می آید عده ای کفه «توسعه» ترازو را ملاک قرار می دهند و عده ای دیگر کفه «حاشیه» را. شاید همانقدر که حامیان پر و پا قرص دارد به همان میزان نیز منتقدینی داشته است که سبک و سیاق کاری او و بی انضباطی هایش را نمی پسندیدند. اما به نظر می رسد هرچه زمان می گذرد یادگاری های عمرانی او در این شهر بیشتر رخ نمایی می کنند و حاشیه ها از اذهان عمومی پاک می شوند. 

شاید ثابت قدم را بتوان «چغرترین شهردار تاریخ رشت» برای شورانشینان دانست. کسی که در اوج انتقادات شورانشینان، یکی از طولانی ترین دوران شهرداری را به نام خود ثبت کرد و بیشترین پروژه های عمرانی دهه اخیر رشت نیز در دو دوره مدیریتی او رقم خورد. با گذر زمان مشخص شد مشکل بیش از آن که از نفر نخست مجموعه شهرداری باشد از اتاقی در چند صد متر آن طرف تر بود؛ اتاقی که اعضای پارلمان محلی در آن جمع می شدند و قرار بود برای شهر و خیر و صلاح شهروندان تصمیم گیری کنند.

حالا دیگر ثابت قدم در راس هرم مدیریت شهری رشت نیست که از توسعه و نقش مشارکت شهروندان و اعتمادسازی محلی بگوید. گویا مدیران شهری نیز در نبود او، اصول شهرسازی و شهرداری و مردم داری را همزمان فراموش کرده اند. بعد از او کسی نیامد که ساخت پارک، فضای مکث، ایستگاه آتش نشانی، پل های عابر پیاده، پیاده راه، خیابان سازی یا هرنوع اقدام عمرانی دیگری را با جدیت در دستور کار قرار دهد. کسی نیامد که با جشنواره هایش صدها و حتی هزاران نفر از شهروندان را هر هفته دور هم جمع کند و فاصله بین مدیران شهری و مردم را کم کند و به دنبال برندسازی رشت باشد. کسی آن اقدامات را در آن مقیاس انجام نداد اما همچنان شهرداری رشت بدهکار است و پرداخت به موقع حقوقها، دغدغه!

امروز باید بگوییم هر انتقادی به ثابت قدم وارد بود اما او بزرگتر از برخی مدیران شهری رشت می اندیشید و قدم های بلندتری برای رشت برمیداشت. دوران مدیریتی او با تمام کاستی ها و انتقادات از دوران پس از او موفق تر بود و با رفتنش تنها «پویایی» دوره او به «سکون» این روزها تبدیل شده است. بی شک اگر در دوران حضورش، رسانه ها به انتقاداتی از او می پرداختند برای بهتر شدن اوضاع بود و رسیدن به وضع موجود، هدف هیچ یک از رسانه های مستقل و منتقد شهر رشت نبوده است. 

شورای پنجم رشت بدون ثابت قدم نیز همچون دوره چهارم دچار چنددستگی است و اختلافات اعضا، عمیق تر از گذشته! در روزهایی که شاید تمام اعضای شورا درگیر مسائل داخلی شده اند و ضرورت ارتباطات ملی را فراموش کرده اند شواهد نشان می دهد شهردار پیشین رشت ارتباطش را با قالیباف، که جدی ترین گزینه ریاست مجلس است و حتی اگر به ریاست نیز نرسد از پرنفوذترین نمایندگان مجلس آینده خواهد بود، حفظ و حتی تقویت کرده است تا باز هم نگاه وسیع تر و گام های بلندتر خود را نسبت به اعضای شورای شهر رشت به نمایش بگذارد.

به نظر می رسد اتحاد ثابت قدم-قالیباف معادلات بسیاری را در شهر رشت تغییر دهد و باید امیدوار باشیم ارتباطات اینچنینی دستاوردهای مثبتی را نیز برای شهر رشت به همراه داشته باشد. هرچند امروز ثابت قدم دیگر شهردار رشت نیست اما او فرزند این شهر است و در هر جایگاه و موقعیتی که باشد بیش از یک غیر بومی به یاد رشت خواهد بود. 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.