×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 20 September , 2024

اینبار به جهت اهمیت موضوع پسماند رفتیم سراغ مدیرعامل شرکت کود آلی گیلان و با ایشون پیرامون موضوعات زیست محیطی و پسماندی مصاحبه کردیم.

در ادامه همراه باشید

لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید که چه مدت است که بعنوان مدیرعامل در کود آلی گیلان حضور دارید؟

به وقت خبر _پویا طوفانی ؛ سلام,سعید بشری هستم،دو دوره با نظر هیئت مدیره این شرکت بعنوان مدیرعامل انتخاب شدم،دو سال در یک بازه زمانی از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ و مجددا از ۶ ماه گذشته تا به امروز …

 

۱.جناب آقای بشری شاید خیلی ها اسم کود آلی گیلان و شنیده باشن اما دقیقا نمی دونن که این شرکت چه وظیفه مهمی بر عهده داره،لطفا کمی در مورد این شرکت،شروع به کارش و وظایفش برامون توضیح بدید؟

از حدود ۲۰ سال پیش شرکت کود آلی گیلان با سهامداری ۱۱ شهرداری حوزه مرکزی استان شروع بکار کرد.

در واقع وظیفه اصلی شرکت از سال های آغاز بکارش تا الان تولید کود ارگانیک از پسماندهای تر و کاهش جلوگیری از دفن مستقیم پسماند شهرداری‌ها و دهیاری‌ها می باشد

 

۲.در حال حاضر روزانه چند تن زباله وارد این شرکت میشه؟و سهم زباله رشت از این مقدار چقدره؟

در حال حاضر در حالت معمول روزانه ۴۰۰ تن زباله جهت پردازش و تولید کود به شرکت منتقل می شود که شهر رشت که ۵۵.۵ درصد از سهام شرکت را در اختیار داره با توجه به سهم خود زباله خود را به شرکت منتقل می کند.

 

۳.سوالی که شاید برای خیلی ها پیش بیاد اینه که نیروهایی که دارن توی قسمت پردازش این شرکت کار می کنن و مستقیم با زباله در ارتباط هستند،آیا موارد ایمنی لازم برای این نیروها و سلامتیشون در نظر گرفته شده؟

با توجه به اینکه این شرکت برای حل معضلات محیط زیستی راه اندازی شده،به تبع آن، ایمنی و سلامت پرسنل هم از اولویت های اول کارخانه هست

استفاده از دستکش، ماسک و سایر موارد ملزوم بصورت روزانه و مداوم برای پرسنل تهیه می شود و همچنین انجام آزمایشات دوره ای پزشکی هم نیز از دیگر اقداماتی هست که مورد توجه قرار گرفته است.

 

۴.توی خبرها و مصاحبه های شما خوندیم که خطوط جدید پردازش این شرکت در حال راه اندازیه و پیشرفت بیش از ۹۸ درصدی داره،این خطوط کی به بهره برداری میرسه و بنظر شما افتتاح اون چقدر می تونه در حل معضل پسماند رشت تاثیر گذار باشه؟

خوشبختانه خطوط جدید پردازش شرکت کود آلی با ظرفیت روزانه دو خط ۲۵۰ تنی و در مجموع ۵۰۰ تن در حال راه اندازی هست که شروع دوره بهره برداری آزمایشی خطوط بزودی آغاز می شود،قطعا افتتاح این خطوط می تواند به ساماندهی پسماند شهرستان رشت کمک شایانی‌ کند

 

۵.جناب آقای بشری ما هر جا اسم کود آلی و شنیدیم در کنارش اسم سراوان هم به گوشمون خورده،سالهاست که مردم سراوان دارن تاوان اشتباه مسئولین و می دن،سالهاست که دپوی زباله طبیعت اون منطقه و نابود و سلامت مردم سراوان به خطر انداخته،آیا افتتاح این خطوط می تونه خبری باشه که خیال مردم سراوان و از ورود زباله به این مکان برای همیشه راحت کنه؟

می‌توانیم نوید این خبر را بدهیم که با افتتاح خطوط جدید تمام زباله حوزه مرکزی استان به شرکت منتقل می شوند و از دفن مستقیم در دفنگاه جلوگیری بعمل می آید

در این صورت زباله ها دیگر به دفنگاه سراوان منتقل نمی‌شوند و خب همین امر می‌تواند یکی از اولین قدم ها برای حل معضل سراوان باشد.طبیعت پاک و هوای سالم حق مردم سراوان است که امیدواریم در آینده نزدیک با یک مدیریت درست و در یک بازه زمانی،زندگی مجدد به سراوان بازگردد و پرونده آلودگی این مکان برای همیشه بسته شود.

 

۶.مدت هاست که مسئولین،مدیران و شهرداران وقت ما صحبت از افتتاح زباله سوز می کنند،زباله سوزی که تصاویر سازه اون و بعضا توی فضای مجازی و خبرها دیدیم،در ابتدا هدف این پروژه چیه؟چند درصد پیشرفت داشته و اینکه که چرا بهره برداری از این پروژه نسبت به شهرهای دیگه اینقدر زمان گیر شده؟

قرارداد نیروگاه زباله سوز با ظرفیت ۶۰۰ در سال ۹۲ منعقد شده. پیشرفت پروژه در بخش ابنیه و تجهیزات حدود ۱۵ درصد هست. پروژه فوق به جهت سوزاندن زباله های حوزه مرکزی گیلان منعقد شده و در صورتیکه نیروگاه فوق شروع بکار کند تنها خاکستر حاصل از سوزاند زباله ک حدود ۶۰ تن در روز هست به دفنگاه منتقل میشه.همچنین خاکستر حاصل نه شیرابه و نه آلاینده های مضر دارد.

تامین مالی پروژه می بایست توسط منابع دولتی انجام گیرد که علت عدم پیشرفت آن نیز عدم تخصیص منابع مالی بوده است.

 

۷.سوال آخر من در مورد کیفیت کود این شرکته،آیا کودی که اینجا تولید میشه استاندارهای لازم و داره؟

کود شرکت دارای استاندارد هست و برای بالا رفتن کیفیت آن نیز یک دستگاه جداکننده شیشه از کود نهایی با هماهنگی دانشگاه گیلان نیز تعبیه شده است که کیفیت کود فعلی بسیار بالاتر از قبل نیز شده است.کود ما بدلیل وجود مواد آلی زیاد و نوع خوراک و تنوع غذایی گیلان از کیفیت بالایی نسبت به کود های دیگر برخوردار است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.