×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 20 September , 2024

به وقت خبر _ ⁣با افت ارزش ریال و سر به فلک کشیدن قیمت‌ها، قدرت خرید بسیاری از مردم کاهش یافته است؛ این کاهش قدرت خرید تنها به حوزه تکنولوژی محدود نمی‌شود اما در مقاله فوق به آن نمی‌پردازیم. بازار گوشی‌های هوشمند که همواره افت و خیز قیمت دلار روی آن تأثیرگذار بوده، شرایط بسیاری بدی دارد؛ قیمت گوشی‌های هوشمند به طور چشمگیری افزایش یافته و عدم ترخیص گوشی‌های هوشمند از گمرک و عرضه آن به بازار نیز مزید بر علت بوده است.

⁣ در حالی‌که در بازه زمانی مشابه در سال گذشته می‌توانستیم از میان برندهای مختلف انتخاب کنیم، حال تنوع به شدت کاهش یافته است. آیفون‌های جدید اپل به آرزویی محال تبدیل شده‌اند؛ قیمت آیفون Xs Max بیشتر از ۲۵ میلیون است و اگر به دنبال نسخه کوچک‌تر یعنی iPhone Xs نیز باشید، باید بیشتر از ۲۰ میلیون برای آن هزینه کنید. گلکسی نوت ۹ سامسونگ نیز با قیمتی نزدیک به ۱۸ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. برخی برندها نظیر سونی و اچ‌تی‌سی به دلیل استقبال کم و البته افت چشمگیر ارزش ریال در یک سال در بازار نایاب شده‌اند.

⁣ حال این پرسش مطرح می‌شود که آینده بازار موبایل در ایران به چه سمتی خواهد رفت. در بهترین حالت و در شرایط ایده‌آل (!!)، افزایش نرخ ارز متوقف خواهد شد و ثبات به بازار باز می‌گردد؛ کاربران نیز رفته رفته به قیمت جدید عادت خواهند کرد و البته ناخواسته برخی برندها که مشتری چندانی ندارند، کنار گذاشته می‌شوند.

⁣ با توجه به قیمت بالای مدل‌های جدید، احتمالا بازار گوشی‌های دست دوم رونق پیدا خواهند کرد و خرید و فروش گوشی‌های نو به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. حتی در صورتی‌که به دنبال گوشی نو باشید، احتمالا باید از میان‌ مدل‌های رده‌پایین انتخاب کنید که قابلیت خاصی ارائه نمی‌دهند و در بهترین حالت، تنها ناامیدتان نخواهد کرد.

⁣  احتمالا برندهای مطرح روی فروش میان‌رده‌ها و گوشی‌های ارزان‌قیمت خود تمرکز خواهند کرد و فروش مدل‌های پرچمدار را متوقف می‌کنند زیرا خرید مدل‌های رده‌بالا برای بسیاری غیرممکن خواهد بود. در این بین، می‌توان امیدوار بود برخی فروشگاه‌ها با ایده فروش اقساطی وارد شوند تا گوشی‌های نو برخی برندها از طریق اقساط بلند مدت به فروش برسد. همچنین شاید اپراتورها در نهایت تصمیم بگیرند به تبعیت از خارج، گوشی‌های جدید را به صورت قراردادی با مشتریان عرضه نمایند که البته بعید به‌نظر می‌رسد!

⁣سودجویان نیز با عرضه گوشی‌های فیک به بازار که شاید ماندگاری کم‌تر از یک ماه داشته باشند؛ تلاش خواهند کرد تا محصولات بنجل و به دردنخور را با قیمت مناسب‌تر نسبت به مدل‌های اصلی راهی بازار کنند.

⁣ در شرایطی که افزایش قیمت‌ها فشار زیادی را به زندگی عادی مردم وارد می‌کند، باید دید دولت چه زمانی تصمیم می‌گیرد وارد عمل شود و تنها نظاره‌گر زندگی سخت مردم در این روزها نباشد!

⁣جی اس ام

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.