×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 20 September , 2024

به گزارش به وقت خبر _ مزیت های حذف صفر از پول ملی
۱ -کاهش حجم اسکناس:
سرانه اسکناس در کشورما ۱۱۴ برگ است در حالی که این میزان در اروپا تنها ۱۰ تا ۱۲ برگ میباشد.حجم اسکناس در کشور ما با متوسط جهانی نیز فاصله زیادی دارد این حجم بالا ضرورت استفاده کم سابقه از دستگاه های پول شمار را موجب شده است و در عین حال زمینه اتلاف وقت در بانکهای و مبادلات روزمره را نیز فراهم آورده است در حال حاضر عملا واحد پول ایرانی که همان ریال است، مورد استفاده قرار نمیگیرد، و خود به خود از ادبیات روزمره مردم حذف شده است. حجم بالای اسکناس برای حمل و نقل آن نیز مشکالتی زیادی ایجاد میکند. از این مشکالت اگر چه با توسعه بانکداری الکترونیک کاسته خواهد شد اما صورت مسئله همچنان به قوه خود باقی خواهد بود. وقت و زمان زیادی که برای عملیات هایی مالی در ادارات و بانکهای صرف میشود ناشی از همین حجم بالای پول در کشور است.
۲- کاهش هزینه چاپ و امحاء اسکناس در کشور
هزینه چاپ و امحاء اسکناس نیز از مشکلات تبعی حجم بالای اسکناس در کشور ایران میباشد گفته میشود هزینه چاپ اسکناس در کشور چیزی در حدود ۱۵۰ میلیارد تومان است. در واقع هر سال هزینه هنگفتی صرف چاپ اسکناس میشود.که با این مبالغ می توانستیم صرف هزینه های واجب تر برای بهبود و توسعه کشور کنیم از قبیل راه سازی هاو ساخت مراکز درمانی و تفریجی و ساخت مراکز تعلیم و تربیت و بالا بردن سطع رضایت و شادی در جامعه .اما شاید جای سوال پیش بیاید که چطور می شود این هزینه را کاهش داد .با الکترونیکی کردن روابط مالی بین افراد وپذیرش این نوع روابط در جامعه و شناخت ان به عنوان یکی از عوامل مفید برای کاهش استهلاک اسکناس و مسکوکات و شفاف سازی مالیاتی و …. در عین حال به واسطه همین حجم باالا فرسوده شدن اسکناسهای نیز سرعتی و چندان می یابد که این استهلاک اسکناس در کشور به ضعف سیستم بانکی کشور میشود که هنوز نتوانسته آنطور که باید بانکداری الکترونیکی و به رهگیری از کارتهای اعتباری را ترویج دهد. از طرف دیگر امحاء آنها مشکل دیگری است که سیستم بانکی را درگیر خود میکند.
غلامرضا مصباحی مقدم عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص امحاد اسکناس هایی فرسوده میگوید: ( ما مدرنترین دستگاههایی خرد کنندهی اسکناس را از آلمان وارد کردهایم اما از پس معدوم کردن این اسکناسهای فرسوده برنیامده و همچنان انبارهای زیادی صرف نگهداری آنها میشود، این موارد نشان دهنده آن است که باید در هزینه هایی تولید و معدوم کردن این اسکناسهای صرفه جویی کرد) به موارد فوق باید هزینه نیروی انسانی درگیر چاپ و امحاء اسکناسهای در شبکه بانکی کشور را نیز اضافه کرد.
۳- سادگی مبادلات و ترازنامه های مالی
مبادلات کنونی در حالی انجام میشود که دستگاه های دولتی و غیر دولتی با صفرهای زیادی این حوزه منجر میشود، افزایش تولید ناخالص داخلی و رونق اقتصادی است که لازم است دولت در هر دو مورد اقدام نماید
۴- اثرات مثبت رواین در جامعه
افزایش اعتماد به پول ملی از یک سو رویکرد به ارزهای خارجی را تا حدودی کاهش میدهد و از سوی دیگر به نوعی از نظر روانی در جامعه تاثیرگذار است وقتی صفرها از پولی حذف میشود مردم از لحاظ روانی احساس میکنند که پول کمتری را در مبادلات روزمره هزینه میکنند و همان میزان کالا و خدمات قبل را دریافت مینمایند، در نتیجه آرامش اعصاب ملایمی به لحاظ روانشناسی دریافت مینمایند.
۵-از دیگر فواید حذف سه صفر میتوان به کاهش آلودگی میکروبی در جامعه و افزایش
سطح بهداشت جامعه، صرفه جویی در وقت و هزینه ها، اشغال فضای کمتر آمار و اطالعات مالی در حافظه وهارد رایانه ها، نقل و انتقال سهل تر پول و کاهش آثار روانی تورم اشاره کرد

معایب و آسیب هایی حذف صفر از پول ملی
طرح حذف سه صفر مخالفاتی هم دارد که معتقدند حذف صفرها به بروز مشکالتی منجر میشود و حتی سبب میشود که برخی اسکناسهای ریز و سکه هایی مورد استفاده مردم در این تغییرات گم و فاقد ارزش شوند. آنها معتقدند کاهش تعداد صفرهای اسکناسهای با ارزش گذاری پول ملی بی ربط است و با این کار هیچ تغییری در فرایندهای اقتصادی ایجاد نمیشود و فقط نابسامانی به وجود میآید و علاوه بر اینکه در جامعه تنش ایجاد میکند اتفاق اقتصادی خاصی را در پی ندارد و تا مردم خودشان را با اسکناسهایی جدید تطبیق دهند جامعه تا حدی متالطم خواهد شد. به اعتقاد این دسته از مخالفان معمولا راهکار حذف صفر در کشورهایی استفاده میشود که تعداد صفرهای اسکناسشان زیاد است و این امر نه تنها در کاهش تورم و تقویت ارزش پول ملی تاثیری ندارد بلکه میتواند باعث ایجاد تورم نیز شود، زیرا ارزش اسکناس را کاهش میدهد. همچنین شاخص هایی واقعی اقتصاد با حذف صفرها متاثر نمیشود و اثار این سیاست کوتاه مدت است و در بلند مدت تاثیر اقتصادی خاصی در کشور ندارد. از جمله آسیب هایی که مخالفان طرح حذف سه صفر نام برده اند میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
الف) تحمیل هزینه چاپ اسکناس و ضرب مسکوکات جدید
ب) اختلال در قیمت گذاری کالاها در کوتاه مدت
چ) سردرگمی مردم در کوتاه مدت و تلاطم جامعه تا تطبیق با وضعیت جدید
د) احتمال فرار سرمایه از کشور به علت نابسامانی بازار پولی
ذ) کاهش ارزش اسکناس و ایجاد تورم
ر) بی ربط بودن تعداد صفرهای اسکناس با ارزش گذاری پول ملی
ز) عدم تغییر در فرایند اقتصادی
ه) فاقد ارزش شدن و گم شدن برخی اسکناسهای و سکه هایی ریز در دست مردم در مبادالت روزمره
و) در صورت عدم همراهی مردم با طرح نسبت به پول جدید
ی) کاهش صادرات به علت افزایش ارزش پول ملی
ط) -عدم پذیرش افراد مسن
برخی کارشناسان معتقدند افراد مسن تا سال‌ها از قبول واحد پول جدید سرباز می‌زنن
ارزش پول آرژانتین بعد از حذف صفر
و یا اقتصاد ارژانتین در حال حاضر

با تداوم ریزش سنگین پزو، ارزش پول ملی آرژانتین در برابر ارزهای معتبر جهانی به کمترین سطح تاریخ خود رسید.
به گزارش ایسنا ، افزایش بدهی‌های دولت آرژانتین و نگرانی سرمایه‌گذاران خارجی از وضعیت اقتصادی این کشور به دنبال انتشار گزارش جدید شاخص فلاکت جهانی باعث شد تا هر دلار با ریزش ۱.۸۵ درصدی در مقایسه با روز قبل به ۴۵.۹۵ دلار کاهش یابد.
از هفته گذشته دور جدیدی از ریزش ارزش پزو به دلیل نگرانی از تورم بالا و رشد اقتصادی منفی آغاز شده است که سومین اقتصاد بزرگ آمریکای جنوبی را با تکانه‌های شدیدی مواجه ساخته است.
ارژانتین که با پدیده رشد منفی نیز مواجه است سال گذشته یک بسته اعتباری به ارزش ۵۶ میلیارد دلار از صندوق بین‌المللی پول برای احیای پزو دریافت کرد اما فقط در سال گذشته، پزو بیش از نصف ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است.
ماکری در واکنش به تحولات اخیر از برنامه دولت برای اصلاح نظام اقتصادی دفاع کرده است و افزود که دولت در تلاش برای استقلال بیشتر بانک مرکزی است اما تغییرات برای برآورده ساختن انتظارات عمومی نیاز به زمان دارند.
نرخ تورم در آرژانتین اکنون از ۵۵ درصد گذشته است و تورم ماهانه تا پایان مارس به ۴.۷ درصد رسیده است. بانک آمریکایی “مورگان استنلی” در گزارشی اعلام کرده است چشم‌انداز پزو تاریک است و این ارز در حاشیه باقی خواهد ماند.

نتیجه گیری
حذف صفر از پول ملی یکی از راهکار هایی است که کارشناسان برای اصلاح پولی ارائه می دهند.اکثر اقتصاددانان بر این عقیده اند که حذف صفر از اسکناس هیچ تاثیری برا شاخص های اقتصادی که مهم ترین ان در ایران برای دولت تورم و کاهش آن است ندارد
و تغییری در طرف عرضه و در طرف تقاضا ایجاد نمی کند و بیشتر اثر روانی دارد از این رو حذف صفر از پول ملی می بایست همراه دیگر اقدامات انقباضی در عرصه سیاست های پولی و انضباط مالی دولت ها باشد تا در کنار کنترل تورم حذف صفر های اسکناس کارکرد خود را داشته باشد در غیر این اینصورت حذف صفر ها به زودی اثر روانی خود را از دست داده و صفر ها قدرتمند تر از گذشته باز می گردند
بهترین راهکاربرای مقابله با تورم فزاینده واجرای برنامه تثبیت اقتصادی استقلال بانک مرکزی ازدولت و حذف سیاستهای اقتصادی مزاحم و دستوپاگیر است.
حذف صفر پول از ۲ راه میتواند به کاهش تورم و اجرای برنامه های تثبیت اقتصادی کمک کند. حذف صفرپول ملی نخست میتواند درانتهای برنامه تثبیت اقتصادی اجرا شودتا به مردم وبنگاه های خصوصی این اطمینان داده شود که دوران نرخ تورم بالا گذشه است. حذف صفر دراین شرایط کاملاً سمبلیک ونمادین است؛چرا که تورم به دلیل سایرعوامل کاهش یافته وحذف صفربه تنهایی موجب کاهش تورم نخواهدشد. دوم اینکه موجب جلب اعتماد سرمایه گذاران خارجی وجذب بیشتر سرمایه های خارجی خواهدشد که این امر موجب تسهیل روند رشداقتصادی کشورها میشود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.